Модель організації профільного навчання
Модель організації профільного навчання у спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №316
Модель допрофільної, профільної освіти учнів спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №316 з поглибленим вивченням української мови спрямована на:
- створення моніторингу якості профільної та допрофільної освіти;
- удосконалення організаційного забезпечення: вивчення запиту батьків, створення умов для врахування інтересів учнів;
- розширення мережі курсів за вибором, факультативів; розвиток матеріально-технічної бази навчальних кабінетів;
- організацію психолого-педагогічного супроводу профільної і допрофільної освіти;
- удосконалення системи методичної роботи з підвищення професійної компетентності вчителів;
- створення оптимальних умов для розвитку навчально-виховних, професійних інтересів, нахилів, здібностей і потреб учнів..
Профільне навчання в школі реалізується відповідно до
Положення національної доктрини розвитку освіти України ХХІ ст.,
Закону України «Про загальну середню освіту»,
Концепції загальної середньої освіти, Концепції профільного навчання.
Пріоритетним напрямом діяльності профільних класів є розроблення нових технологій навчання. Особливого значення в зв’язку з цим набуває проблема методів викладання профільних предметів і курсів за вибором та факультативів.
Основними завданнями системи профільного навчання в школі є :
· організація і проведення самостійної експериментальної пошукової роботи, володіння інтерактивними інформаційно – комунікативними технологіями ;
· робота з обдарованими дітьми;
· формування психолого – комунікативної компетенції, вміння ;
· участь учнів в олімпіадах, конкурсах, МАН , турнірах;
· оволодіння методикою викладання відповідно до профілю навчання;
· необхідне знання вчителем вікової психології учнів;
· вдосконалення змісту освіти в профільних класах;
· здобуття якісної освіти, яка відповідає їх профілю.
Цьому сприяють реалізовані у школі заходи щодо впровадження профільного навчання. А це:
- моніторингові дослідження запитів учнів щодо задоволення освітніх потреб;
- організація просвітницької роботи серед учнів та їхніх батьків про формування мережі профільних класів;
- проведення профорієнтаційної роботи серед учнів 8–9 класів;
- діагностика професійної підготовленості вчителів до роботи у профільних класах та організація методичної роботи для них;
- забезпечення психолого-педагогічного та методичного супроводу учнів, батьків та педагогічних працівників щодо впровадження профільного навчання;
- поповнення навчально-методичної та матеріальної бази навчальних кабінетів з предметів поглибленого вивчення та профільного навчання;
- вивчення нормативно-правової бази, законодавчих актів, інструктивно – методичних рекомендацій щодо профільного навчання учнів;
- вивчення мотивів вибору школярами майбутнього профілю навчання, забезпечення відстеження змін у освітніх запитах учнів через моніторинг учнів 7 та 9 класів;
- запровадження у 8–9 класах предметів поглибленого вивчення, ведення курсів за вибором, консультацій та факультативів, що забезпечують поглиблення предметів майбутньої профілізації;
- організація дотримання наступності між допрофільною підготовкою та профільністю навчання;
здійснення моніторингу працевлаштування випускників та вибору їх професій.
Для реалізації профільного навчання адміністрація школи спрямовує свою діяльність на:
- вивчення та дотримання нормативно-правової документації щодо організації профільного навчання та допрофільної підготовки;
- розробку робочого навчального плану;
- укладання усної та письмової угоди про співпрацю у ВНЗ (І-ІV рівня акредитації);
- аналіз кадрового забезпечення педагогічних працівників.
Визначено вимоги до вчителя, який працює у профільних класах:
- участь в семінарах, конференціях, читаннях;
- самоосвіта;
- використання в роботі нових педагогічних, інформаційних технологій;
- впровадження програмних засобів навчання, науково - методичне забезпечення профільності навчання;
- діагностика профільних інтересів учнів ;
- підготовка вчителів до роботи за різнорівневими навчальними програмами;
- навчання колективу проектної діяльності ;
- впровадження технологій особистісно – орієнтовного навчання ;
- підпорядкування методичної роботи у відповідність із профільним навчанням;
- створення умов для професійного росту вчителя, (результати олімпіад, МАН, ЗНО, участь у виставках педагогічного досвіду, проектах навчально-виховної роботи);
- комплектування школи науково – методичною літературою для забезпечення відповідності профільного навчання до сучасних вимог ;
- cтворення кабінетів – творчих лабораторій, відповідно Положенню про навчальні кабінети ;
- використання сучасних комп’ютерних технологій та Інтернет – ресурсів при викладанні профільних предметів;
- участь у методични заходах з проблем профільного навчання .
Модель внутрішкільної профілізації, яка створена у спеціалізованій школі І – ІІІ ступенів №316 з поглибленим вивченням української мови Дарницького району м.Києва. Школа є багатопрофільною. З метою створення умов для диференціації та індивідуалізації навчання, врахування та забезпечення подальшого розвитку інтересів, нахилів, здібностей учнів у тій сфері діяльності, з якою у них пов'язаний вибір майбутньої професії, профільне навчання у 10 – 11 класах здійснюється за такими напрямами :
- філологічний ;
- економічний;
- природничий .
Профіль навчання охоплює базові загальноосвітні, профільні предмети та курси за вибором. Злагоджено працюють всі ланки системи навчальної роботи в школі : поряд з урочною системою організовуються предметні тижні, проводяться інтелектуальні ігри, конкурси, турніри, олімпіади, налагоджено видавничу діяльність, роботу в мережі Інтернет. Науковий супровід профільного навчання збагачується за рахунок співпраці учнів школи з МАН.
Удосконаленню навчально – виховного процесу сприяє - впровадження освітніх технологій а саме :
- проблемного розвивального навчання ;
- інтерактивних, проектних технологій;
- технології дослідження;
- новітніх інформаційних технологій (100 % вчителів школи використовують ІКТ на уроках; значна частина вчителів освоїли програми інформаційних технологій, мають сертифікати ).
У школі впроваджується поруч із профільною освітою поглиблене вивчення предметів. Є допрофільна підготовка. Допрофільне навчання в основній школі здійснюється у 8–9 класах для професійної орієнтації учнів, сприяння у виборі ними напряму профільного навчання у старшій школі. Форми її реалізації - введення курсів за вибором, факультативів, консультацій, гуртків, поглибленого вивчення окремих предметів ( математики, української мови та літератури, англійської мови). Про результативність профільного та допрофільного навчання свідчать участь учнів у міжнародних, всеукраїнських конкурсах «Кенгуру», «Олімпус», в захисті наукових робіт МАН, складання ЗНО, відсоток вступу у ВНЗ щодо профілю навчання. Зокрема:
- вступ до ВНЗ за фахом профільного навчання складає : математичний - 19% випускників, природничий -14%; філологічний-41%.
- позитивний вплив профільного навчання на динаміку пізнавальних процесів учнів ;
- зростання рівня самостійності учнів у роботі з науковими джерелами інформації;
- оволодіння інформаційними технологіями;
- підвищилася мотивація до навчання.